Mezi kognitivní funkce patří: paměť, koncentrace a schopnost soustředění, učení se novým věcem, zvládání více úkolů najednou, plánování a zvládání vlastních aktivit, myšlení a řešení problémů. U diagnózy RS mohou být vlivem zánětlivého poškození mozku některé z těchto funkcí porušeny. Stejně jako u pohybových nebo jiných potíží spojených s RS porušení kognitivních funkcí může být mírné i závažnější, přechodné i trvalé. Poruchy kognice se nemusí nutně zhoršovat a v některých případech mohou způsobeny pouze přechodným stresem, emočním rozrušením nebo depresí.

Kognitivní obtíže jsou někdy přehlíženy, protože většinu pacientů trápí zejména poruchy s hybností nebo citlivostí, ale podle některých zdrojů mohou trápit v určité formě až 65% pacientů s RS. Poruchy kognitivních funkcí je možné odhalit vyšetřením u neuropsychologa.

Pomocí pravidelného tréninku je však možné mozek vytrénovat podobně jako svaly. A vytrénovaný mozek má lepší předpoklady případné kognitivní obtíže zvládnout. Mozek je možné trénovat pomocí různých hlavolamů, luštění křížovek, učení se novým znalostem. V současnosti se dají také využít počítačové programy přímo zaměřené na trénink mozku.

Kompenzační strategie u kognitivních obtíží

Již přítomné potíže je možné zvládat pomocí kompenzačních strategií.

Tipy pro zvládání nejčastějších kognitivních potíží

Nemůžu si vzpomenout na různé věci

-Nekritizujte se za to a nenadávejte si.

-Nepropadejte panice a stresu. Stres vybavování z paměti ještě více zhoršuje.

-Pokud si nemůžete vzpomenout na nějaké slovo, zkuste použít jiné nebo to říci jinak. Pokud jde o nějaké jméno, můžete to prostě přejít se slovy: „vrátíme se k tomu později.“

-Mějte vždy po ruce bloček a tužku, ať si můžete důležité věci zapsat.

-Pište si seznam věcí, které chcete koupit. Pokud se Vám stává, že zapomenete i seznam, napište si ho vícekrát.

-Chystáte-li se na nějakou party nebo setkání, kde potkáte lidi, jejichž jména si budete muset vybavit, je vhodné se na to předem připravit. Zkuste si sepsat jména lidí, o nichž víte, že je tam potkáte, předem na papírek. Další možností je si jména (vzdálených příbuzných nebo kolegů z práce, které běžně nepotkáváte) s někým, kdo je také zná, předem zopakovat. Také můžete použít trik, že Váš doprovod pozdraví méně známé osoby jménem jako první a tím Vám pomůže.

-Pokud chcete něco říci před skupinou lidí (např. v práci) je vhodné si předem připravit jednotlivé body sdělení na kartičky, které Vám pomohou vzpomenout si, když se zaseknete.

Snadno zapomínám různé věci

-Snažte si dopřát čas na odpočinek a relaxaci. Ve stresu si člověk hůře zapamatovává informace i hůře z paměti vybavuje.

-Každému funguje jako pomůcka pro zapamatování něco jiného. Někdo si musí informaci zapsat, jiný několikrát přeříkat.

-Využívejte pro zapamatování mnemotechnické pomůcky např.rýmy nebo vymyšlené říkanky na počáteční písmena (jako je např. BeFeLeMe Pes Se VeZe pro obojetné souhlásky) nebo představu nějakého obrazu.

-Lístečky s informacemi, které si potřebujete zapamatovat, si přilepte na dveře, přišpendlete na nástěnku nebo magnetkou připevněte na lednici.

-Můžete si také napsat připomínku do telefonu.

Mám potíže se soustředit

-Pokud se potřebujete na něco soustředit, snažte se omezit rušivé podněty. Vypněte rádio nebo TV. Mluvte vždy jen s jednou osobou, ať se můžete na hovor plně soustředit.

-Činnosti na které se potřebujete více soustředit, si neplánujte na dobu, kdy jste unaven/a (např.čas pozdě večer nebývá příliš vhodný).

Mám problém zvládnout, co jsem si během dne plánoval/a

-Pořiďte si diář (papírový nebo elektronický) a vše, co máte v plánu, si zapisujte.

-Zaveďte si pravidelné zvyky. Pokud budete některé činnosti dělat pravidelně automaticky, nebudete si je muset pamatovat.

-Nesnažte se vše zvládnout najednou, ale zařazujte si do činnosti krátké odpočinkové přestávky pro dobytí energie.

-Netrvejte vždy na naplánovaném programu. Je vhodné mít v zásobě i jiné alternativy, pokud byste se třeba necítili dobře.

Občas si zapomenu vzít léky

-Nastavte si na mobilu nebo PC funkcí upomínky nebo si nařiďte budík.

-Dejte si lístek s poznámkou někam, kde ho určitě nepřehlédnete. Nebo si můžete léky rovnou nachystat (např.berete-li je ráno, můžete si je již večer nachystat v kuchyni na stůl).

Občas si něco někam položím a pak zapomenu kam

-Určete si konkrétní místo, kam dáváte své věci (např.brýle nebo klíč) a dávejte je tam vždy. Kontrolujte, zda jsou věci na svém místě (je to vhodné třeba před spaním, abyste je ráno nehledali). Můžete si také pomoci, pokud si vytvoříte seznam, kam obvykle věci dáváte (klíče v kabelce, peněženka v kapse kabátu)

-Můžete si vytvořit také různé poličky nebo přihrádky na konkrétní věci.

-Ženy si také mohou pořídit pořadač do kabelky s více kapsami, který pak stačí přendat z jedné kabelky do druhé a nehrozí, že pak něco zapomenete.

Mám problém si pamatovat plány a aktivity ostatních členů rodiny

-Pořiďte si velký rodinný plánovací kalendář a aktivity každého člena rodiny tam zapisujte.

-Poproste členy rodiny, aby Vám své aktivity připomínali.

Někdy se ztratím i na místech, kde jsem už byl/a

-Při řízení auta používejte navigaci. Pokud jdete pěšky, můžete použít navigaci nebo mapu ve Vašem smart phonu.

-Snažte si zapamatovat cestu pomocí výrazných bodů.

Zpracovala: Mgr.Klára Novotná


Použité zdroje:

MS Essentials-Memory and thinking,vydala: Multiple Sclerosis Society, May 2011, seventh edition

MS Trust StayingSmart: http://www.stayingsmart.org.uk

   Copyright © 2021 Sdružení mladých sklerotiků, z.s.
Návštěvy:   On-line: 1 * Návštěvy dnes 0    Celkem 127565 
backZpět
upNahoru | 
homeDomů |